CV voorbeeld accountmanager

CV voorbeeld accountmanager

Er zijn veel vacatures te vinden voor een functie als accountmanager of vertegenwoordiger. In welke sector je ook op zoek bent, het zal over het algemeen geen moeilijke zoektocht worden. Maak het jezelf nog makkelijker met een verzorgd en overtuigend accountmanagers cv. Aan de hand van onderstaande tips schrijf jij een top curriculum vitae.

Werk je als accountmanager dan ben jij de intermediair tussen de klant en het bedrijf dat je vertegenwoordigt. In feit ben je bezig met het managen of beheren van klanten die we ook wel accounts noemen. Je hoofdtaak is het genereren van omzet aan de hand van een goed relatiebeheer, het aantrekken van nieuwe klanten en volgen van de marktontwikkelingen. Ook moet je als accountmanager of vertegenwoordiger goed kunnen onderhandelen. Een aantal taken die een accountmanager uitvoert:

  • Eerste aanspreekpunt tussen de klant en het bedrijf
  • Behoeften van de klant signaleren en hierover advies geven
  • Ondersteuning bieden aan de klant
  • Relaties onderhouden met bestaande klanten
  • Marktanalyse uitvoeren, accounts inventariseren en accountplannen opstellen
  • Marktontwikkelingen volgen en tijdig anticiperen
  • Verzorgen van acquisitie

Personalia

Ook je accountmanagers cv begin je met het benoemen van je persoonlijke gegevens. Je noteert je naam, je adres, je geboortedatum en je contactgegevens. Let er goed op dat je geen tikfout maakt in je e-mailadres of je telefoonnummer. Het zou zonde zijn als een recruiter geen contact met je kan opnemen om je uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek. Controleer ook of de informatie die je plaatst op LinkedIn overeenkomt met hetgeen je vermeldt in je cv. Vergeet ook niet om je LinkedIn-profiel om te nemen in het kopje ‘Personalia’ zodat de lezer kan kijken naar de aanbevelingen die je hebt ontvangen van collega’s en leidinggevenden.

Personalia

Naam: Marc Harings

Adres: Diemerkade 1, 1111 AA Diemen

Telefoonnummer: 0612345678

E-mailadres: marcharing@email.nl

Geboortedatum: 21 november 1989

LinkedIn: linkedin.com/marcharings

Persoonlijk profiel

Als je aan de slag gaat als accountmanager of vertegenwoordiger dan weet jij als geen ander hoe je het bedrijf waarvoor je werkt moet aanprijzen. Hetzelfde doe je voor jezelf als je gaat solliciteren. De beste plaats op je accountmanagers cv is hiervoor het persoonlijk profiel. In dit kortje tekstje laat je zien wie je bent, wat je kunt en wat je ambities zijn. Je doel is om de lezer nieuwsgierig te maken zodat hij of zij de rest van je curriculum vitae gaat lezen.

Persoonlijk profiel

Ik houd van een flinke uitdaging en presenteer als accountmanager met trots het bedrijf waarvoor ik werk. Doelstellingen behalen zie ik als mijn roeping en als ik daarbij ook nog kan netwerken en nieuwe klanten kan werven ben ik een blij man.

Opleidingen en cursussen

Een specifieke accountmanagersopleiding bestaat niet. Er zijn verschillende manieren om accountmanager te worden, daarom is het goed om altijd je opleiding(en) te vermelden. Accountmanager kun je worden door bijvoorbeeld de opleiding Commerciële Economie te volgen, maar ook met de opleiding Marketing kun je in het accountmanagementvak rollen. Naast je opleiding zul je je als accountmanager steeds moeten bijscholen. Je kunt cursussen volgen waarin je je productkennis verder uitbreidt of bijvoorbeeld je presentatievaardigheid verbetert. Zo blijf je je kennis vergroten.

Opleiding

September 2007 – juni 2011 Hbo Bedrijfskunde MER, Hogeschool Windesheim, Zwolle

Cursussen

Presentatievaardigheden (behaald) – 2017

Social Media (behaald) – 2015

Werkervaring

Onder het kopje ‘Werkervaring’ zet je niet alleen een omschrijving van je werkzaamheden maar kun je ook je passie voor het vak laten zien. Voeg bijvoorbeeld toe welke successen je hebt behaald of welke resultaten je hebt neergezet. Door goed te kijken naar de vacaturetekst en hieruit de kernwoorden te pikken en te verwerken in je cv laat je deze nog beter aansluiten op de vacature.

Werkervaring

Augustus 2015 – heden Accountmanager, Sprinter, Diemen

In mijn rol als accountmanager bij een internationale bandenspecialist ga ik voor een optimale samenwerking met klanten in binnen- en buitenland. Ik fungeer als aanspreekpunt voor partners en voer onder andere de volgende werkzaamheden uit:

  • Realiseren van de verkoopdoelstellingen
  • Intern communiceren en borgen van de gemaakte afspraken met klanten
  • Inspelen op de behoeften van klanten
  • Optimaliseren van de klanttevredenheid
  • Onder de aandacht brengen van nieuwe producten, diensten of ontwikkelingen bij klanten
  • Kennis van lokale marktontwikkelingen up-to-date houden

Juli 2011 – juni 2015 Junior accountmanager, Media Partner, Utrecht

Als junior accountmanager was ik verantwoordelijk voor mijn eigen projecten en voerde ik de volgende taken uit:

  • Opvolgen van nieuwe leads en deze omzetten naar klanten
  • Beantwoorden van vragen en advies geven aan klanten
  • Up-/crosssellen van aanvullende services aan klantenportfolio
  • Klanten- en relatiebeheer

Vaardigheden en eigenschappen

Als accountmanager zit je vaak tussen twee vuren in: aan de ene kant je klant en aan de andere kant je collega’s. Een goede accountmanager is een rots in de branding voor beide partijen en verkoopt niks wat hij of zij niet waar kan maken. Daarnaast denk je in oplossingen en houd je je aan de afspraken. Op deze manier laat je zien dat jij je klanten uiterst serieus neemt.

Vaardigheden

  • Communicatieve vaardigheden – zeer goed
  • Productkennis – zeer goed
  • Strategische denken – zeer goed

Eigenschappen

  • Overtuigingskracht
  • Oplossingsgericht
  • Klantvriendelijk

Talenkennis

Het is als accountmanager mogelijk om in vrijwel elke sector aan de slag te gaan. Zeker als je wilt werken voor een internationaal opererend bedrijf is het aan te raden je talenkennis te tonen op je cv. Dit kan één van de criteria zijn waarnaar een recruiter of toekomstige werkgever kijkt bij het selecteren van de juiste kandidaten.

Talen

Nederlands – moedertaal

Engels – vloeiend

Spaans – goed

Frans – goed

Lay-out van je accountmanagers cv

Accountmanagers zijn het visitekaartje van het bedrijf waarvoor ze werken. En zo’n visitekaartje heeft naast een sterke inhoud ook een uitnodigende buitenkant nodig. Door je cv een professionele en representatieve uitstraling te geven, toon je tevens een stukje van jezelf. Ga voor een goede lay-out met genoeg witruimte. Maak ook zeker gebruik van opsommingen en titels in je cv zodat de lezer in één oogopslag kan zien of jij geschikt bent voor de job. Geen inspiratie om zelf aan de slag te gaan met de lay-out? Kies dan een van de top vormgegeven voorbeeld cv’s die online zijn te vinden.

Maak nu zelf een accountmanagers cv!

Maak indruk met je CV

Eenvoudig en snel een professioneel CV opstellen en downloaden.

CV maken